Behandling av virus på balansenerven

Mange kontakter oss for behandling av virus på balansenerven. Virus på balansenerven er et “folkelig uttrykk” som brukes til å beskrive svimmelhet forårsaket av nervebetennelse.

Medisinsk vitenskap har i stor grad gått bort fra teorien om at symptomene skyldes et virus. Likevel skaper uttrykket stadig forvirring hos både pasienter og helsepersonell. Det er grunn til å tro at virus på balansenerven ofte feilaktig brukes som en fellesbetegnelse for å beskrive diagnoser som krystallsyke, Meniere’s eller fobisk svimmelhet.

I dag kaller vi virus på balansenerven for vestibularis nevritt. Dette er en form for betennelsestilstand i balansenerven eller deler av det indre øret.

Symptomer ved virus på balansenerven:

• Akutt rotasjonsfølelse (vertigo) som varer i minst 24 timer
  • Svimmelhet ikke relatert til hodebevegelser
  • Spontan nystagmus (problemer med å fokusere blikket)
  • Kvalme og oppkast

Behandling av virus på balansenerven

Behandling av virus på balansenerven går ut på å gjenopprette balansesystemets normalfunksjon. Tilpassede øvelser er den viktigste delen for effektiv rehabilitering. I den akutte fasen kan det være aktuelt å bruke medikamenter som demper kvalme og betennelse. Slik behandling er omdiskutert da det er usikkert om dette kan virke mot sin hensikt over tid.

Hos Move tilpasses rehabiliteringen pasientens kliniske funn og består av elementer som:

• Vestibulær rehabilitering
  • Hode- øye koordinasjon
  • Sansemotorisk trening
  • Eksponeringsterapi

Langvarig svimmelhet fører ofte med seg angst og usikkerhet for den enkelte. Vi legger derfor stor vekt på at våre pasienter skal få et trygt og forståelig behandlingsforløp.

Les mer om hvordan våre terapeuter behandler svimmelhet her.