Muskel og leddsmerter?

Move tilbyr behandling for deg med smerter i muskler og ledd. Vi utreder akutte og langvarige problemer knyttet til ryggraden. I tillegg benyttes våre tjenester av pasienter med et bredt spekter av plager relatert til nerve, muskel og skjelettlidelser.

Nederst på siden kan du lese mer om de vanligste plagene vi behandler. Har du spørsmål angående ditt problem, ring oss og snakk med en ekspert.

Vi behandler:

• Vond rygg og stiv nakke
  • Isjias og prolaps
  • Lumbago og bekkenlåsning
  • Idrettskader og muskel-senebetennelse

Vårt team består av autoriserte kiropraktorer og muskelterapeuter som finner årsaken til dine smerter. Sammen gir vi deg skreddersydd behandling og garanterer deg et trygt og forståelig behandlingsforløp.

Få hjelp av oss:

• Når du har smerter
  • Når du er bekymret for egen situasjon.
  • Når plagene hemmer deg i daglige aktiviteter.

Les mer om massasje og kiropraktorbehandling hos Move.

Hodepine

Hodepine er en av våre vanligste plager. 8 av 10 har hatt hodepine i løpet av det siste året, og nær 5% av befolkningen i Norge oppgir å ha plagen en eller flere ganger i uken. De fleste tilfeller av hodepine er lette og forbigående. I sjeldnere tilfeller kan det være varsel om en alvorlig medisinsk tilstand. Du skal ikke ignorere en uforklarlig hodepine, eller en som stadig blir verre.

Mange pasienter oppsøker kiropraktoren for å motta naturlig, ikke medikamentell behandling for sin hodepine.  Hodepine som skyldes stress, stivhet og stramme nakkemuskler har god prognose og responderer godt på manuell behandling.

Hos Move samarbeider kiropraktorer og muskelterapeuter for å gi deg effektiv behandling av:

• Spenningshodepine
  • Nakkerelaterte hodepine
  • Svimmelhet
Nakkesmerter

Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Bevegelse i nakken består av et delikat samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og et nervesystem som overvåker det hele.

Våre kiropraktorer og muskelterpeuter diagnostisere og behandler tilstander som:

• Nakkekink
  • Stivhet i nakke og skuldre
  • Nakkesmerter med utstråling i arm
Skuldersmerter

Skulderen er kroppens mest bevegelige ledd. Normal skulderfunksjon er avhengig av et funksjonelt samspill mellom skulderleddet, ryggraden, krageben og skulderblad. Ulike muskelgrupper samarbeider for å skape bevegelse og stabilitet.

Mange erfarer at skulderplager debuterer gradvis i forbindelse med gjentagende aktivitet og belastning. For andre oppstår smerter som følge av akutte skader.

Våre terapeuter har kompetansen som skal til for å diagnostisere og behandle tilstander som:

• Frossen skulder
  • Vondt for å løfte armen
  • Smerter om nettene
  • Innklemming/Impingement
  • Seneforkalkning
Smerte mellom skulderblad

Pasienter i alle aldre kan plages med smerter og stivhet mellom skulderbladene. Kanskje ikke så rart når vi tenker på all bruk av moderne teknologi som gir lutet holdning, runde skuldre, og anspente armer. Stadig flere klager over brystryggsmerter i forbindelse med stivhet i nakke og skuldre.

Smertene skyldes i mange tilfeller funksjonsfeil knyttet til ryggraden mellom skulderbladene, “låsning” av ribben eller muskelspasmer. Symptomene kan oppleves sentralt i ryggsøylen, ut mot en av sidene eller langs ribbena fram mot brystet.

Tilstander som behandles effektivt inkluderer:

• Stivhet og lokale smerter
  • Smerter ved inn- og utpust
  • Sammensatte plager i nakke, bryst og skulder
Ryggsmerter og lumbago

Ryggsmerter, også kalt lumbago, er den klart største muskel- og skjelettplagen i verden. De fleste ryggsmerter er ufarlige, selv om de kan sette deg ut av spill og være svært smertefulle. Akutt lumbago kan oppstå i forbindelse med løft eller vridninger. I tillegg erfarer mange at stivhet og smerter gradvis utvikles som følge av gjentatte feilbelastninger eller stillesittende arbeid. I noen tilfeller kan lumbago utvikle seg til prolaps og isjias.

Akutte ryggsmerter kan ha en lei tendens til å komme tilbake. Mange har åpenbart en rygg som er sårbar, og som i gitte situasjoner gir tilbakefall. Dette kan forebygges ved å forstå hvordan man enkelt tar vare på ryggen.

Våre terapeuter har lang erfaring med behandling og rehabilitering av plager som:

• Langvarig stivhet
  • Akutt kink eller hekseskudd
  • Ryggsmerter med utstråling i ben
Bekken, hofte og lyskesmerter

Smerter i bekken og hofteregionen kan ramme begge kjønn og pasienter i alle aldre. Hofter og bekken er robuste, men sammensatte strukturer vi er helt avhengige av for å kunne bevege oss normalt. Hofter og bekken består av en rekke vev som kan være opphav til smerter, blant annet senefester, muskler, slimposer, og ikke minst hofteleddet.

Plagene skyldes i all hovedsak feilbelastning og/eller overbelastning. Svært mange erfarer betydelig symptomlette gjennom behandling, egentrening og veiledning.

Vi hjelper regelmessig pasienter med plager som:

• Haltende gange
  • Dype smerter i setet
  • Smerter i lyske og fremside lår
  • Utstrålende smerter på utsiden av låret
Isjias

Nerverotsmerter kommer av press eller irritasjon av ryggnervene. Mest kjent er diagnosen isjias; strålesmerter grunnet irritasjon av kroppens lengste nerve, isjiasnerven.

Isjias beskrives normalt som diffust verkende, eller skytende smerter i sete, lår og legg. Mange opplever i tillegg nummenhet og prikking i føtter og deler av benet. Plagene kan komme med eller uten forbindelse til ryggsmerter.

Årsaken til isjiassmerter er som regel lokalisert i ryggen. Derfor fokuseres behandlingen på å gjenopprette normalt samspill mellom ledd, stabiliserende muskulatur og ryggnervene.

Har du isjias med manglende kontroll på blære eller tarm og ikke kjenner noe når du tørker deg i baken, skal dette alltid undersøkes hos legevakt omgående. Ved behov vil du bli henvist til røntgenundersøkelse, CT eller MR.

Prolaps og skiveutglidning

Mange er engstelige for prolaps og plagene det kan føre med seg. Sannheten er at de fleste av oss har en eller flere prolapser uten å ha plager. Det finnes allikevel eksempler hvor prolapser kan gi lokale smerter eller utstråling i armer og ben.

For å forstå hvordan et prolaps kan gi plager er det nyttig å kjenne til hva et prolaps er. I ryggsøylen har vi mellomvirvelskiver som fungerer som en støtdempere, og samtidig gir rom for bevegelse. Disse skivene består av en myk geleaktig kjerne omringet av fibre som holder kjernen på plass.

Ved langvarig feilbelastning eller akutte traumer kan skivene utvikle “sprekker”, hvor den myke kjernen presses ut. Det er dette som kalles prolaps.

En prolaps er en skade og ikke en sykdom. Svært få med diagnostisert prolaps har nytte av eller blir tilbudt operasjon. På lang sikt viser det seg at behandling, veiledning og egenaktivitet gir det mest stabile og beste resultatet.